Trening funkcjonalny – spróbuj i bądź zdrów!

Trening funkcjonalny cieszy się coraz większą popularnością. Zawdzięcza to przede wszystkim swojej uniwersalności i – oczywiście – znakomitym efektom, jakie przynosi.

Czym jest trening funkcjonalny?

Trening funkcjonalny to metoda treningowa, bazująca na polepszeniu parametrów cech motorycznych, takich jak siła, szybkość, wytrzymałość oraz koordynacja. Jej bazą są ruchy złożone, a nie izolowane ćwiczenia grup mięśniowych. Niewątpliwą zaletą treningu funkcjonalnego jest fakt, iż można stosować w nim bardzo dużą liczbę kombinacji ćwiczeń i doboru obciążeń. Sprawdza się zarówno w rehabilitacji, jak i w sporcie – pomaga wzmacniać mięśnie bez równoczesnej rozbudowy ich masy. Główną ideą treningu funkcjonalnego jest optymalne i celowe przygotowanie ciała do wykonywania konkretnej aktywności ruchowej. W tym celu uruchamiamy kończyny dolne, górne, tułów w 3 płaszczyznach równocześnie. Takie ruchy są kompleksowe i zintegrowane. Niezwykle istotna jest tu również kontrola posturalna, czyli ułożenie ciała zapewniające równowagę i orientację. Trening funkcjonalny opiera się na wzorach ruchowych, które wykonujemy w codziennym życiu, na przykład:

  • Przysiady

  • Przysiady jednonóż

  • Przysiady w wykroku

  • Ćwiczenia z obciążeniami ponad głową

  • Martwy ciąg jednonóż

  • Martwy ciąg obunóż

Warto w tym miejscu wspomnieć o tym, że trening funkcjonalny pobudza mięśnie gładkie , które często większość z nas zaniedbuje. Odpowiadają one choćby za utrzymywanie prawidłowej postawy i zapobiega występowania bólów kręgosłupa, co szczególnie grozi osobom, które mają siedzącą pracę i nie prowadzą aktywnego trybu życia.

Ćwiczenia w treningu funkcjonalnym

Trening funkcjonalny w większości korzysta z ćwiczeń ekscentrycznych, czyli takich, kiedy na mięsień działają przewyższające siłę mięśnia siły zewnętrzne. Po wykonaniu serii takich ćwiczeń organizm mięsnie adaptują się i chronią przed kolejnymi uszkodzeniami. Z tego powodu tak często te ćwiczenia są wykorzystywane w treningach zawodowych sportowców. Zmniejszają one ryzyko kontuzji i przyczyniają się do osiągania coraz lepszych wyników.

Trening funkcjonalny i niezbędny sprzęt

Bardzo dużą przewagą treningu funkcjonalnego nad innymi jest fakt, iż może odbywać się on bez użycia specjalistycznego sprzętu i dużych maszyn. Korzysta się wyłącznie z przyrządów umożliwiających pomiar rozmaitych parametrów i wykonywanie złożonych ruchów. Czasem używa się również piłek lekarskich, równoważni, kamizelek z obciążeniem, taśm podwieszanych, rollerów czy mat stabilizujących.