Trening motoryczny dla dzieci i młodzieży trenujących piłkę nożną

Uprawianie sportu takiego jak piłka nożna wymaga wielu poświęceń i sprostaniu coraz to większym wymaganiom. Wszystko po to, by osiągnąć sukces w piłkarskiej karierze.

Piła nożna – wymagająca droga do sukcesu

Intensywne treningi od najmłodszych lat z pewnością są kluczem do poprawy wyników sportowych. Jednakże, równocześnie przyczyniają się one do powstawania wielu dysfunkcji kości, mięśni lub sytemu nerwowego. Właśnie dlatego tak ważne jest, żeby trening odbywał się pod czujną kontrolą całego sztabu lekarzy, psychologów, fizjologów oraz innych specjalistów. Chęć poprawy poziomu zdolności motorycznych młodych sportowców spowodowała, że coraz mocniej zaczęto podkreślać potrzebę odpowiedniego planowania treningu funkcjonalnego.

Kształtowanie zdolności motorycznych wśród najmłodszych

Należy pamiętać, że u każdego człowieka jedne dyspozycje rozwijają się szybciej, inne zaś wolniej. Z tego powodu głównym celem treningu musi być rozwój ogólny, który zbuduje fundamenty pod dalszy rozwój zawodników-juniorów. Niezwykle istotna jest różnorodność działań ruchowych ze szczególnym naciskiem na specyficzne zadania funkcjonalne oraz technikę.

Zadania koordynacyjne w treningu sportowców-juniorów

W treningu bardzo ważne miejsce zajmują zadania koordynacyjne. Należy skupić się na pobudzeniu sfery motorycznej. W ćwiczeniach powinno wykorzystywać się liczne zmiany tempa i kierunku ruchów, zmiany wielkości siły ruchu, a także mieszanie różnorodnych form ruchu. W dobrze skomponowanym treningu powinny znaleźć się zarówno ćwiczenia symetryczne jak i asymetryczne. Należy je wykonywać w zróżnicowanych warunkach przestrzennych: w hali, na bieżni, w parku, czyli zarówno w przestrzeni zamkniętej jak i otwartej. Kolejna sfera to sfera intelektualna oraz społeczna. Warto mieć na uwadze, że najmłodsi piłkarze powinni odbierać trening jako dobrą rozrywkę. Warto wplatać elementy zabawowe, które dobrze działają na morale i psychikę dzieci i młodzieży.  Istotne jest także przygotowanie szybkościowe, które choć silnie uwarunkowane genetycznie, można kształtować z dobrymi efektami, szczególnie pomiędzy 10 a 14 rokiem życia. Z kolei w treningu siłowym należy zwrócić uwagę na aspekt prewencyjny wykonywanych ćwiczeń i edukacyjny (np., wyjaśnienie jak prawidłowo i bezpiecznie korzystać ze sprzętu) Chętnie wykorzystywane zabawy siłowe to między innymi: czołganie, przepychanie, mocowanie, wyskoki, wchodzenia na podwyższenia i wyhamowywania ruchu.